22 March 2015

KUIDITI ISLAM DAN AKSIDENNYA

1. Ketahuilah bahawasanya hakikat, mahiyyah, jauhar, intipati dan kuiditi Islam ialah mengesakan Allah (tauhid) serta menyerahkan diri kepada-Nya (taslim). Adapun perkara-perkara lain seperti kemanusiaan, keadilan dan kerahmatan, maka semua itu hanyalah 'arad dan aksiden Islam semata-mata.

2. Oleh itu, bukanlah sesuatu yang menghairankan jika adalakanya kita melihat wujud sifat ketakmanusiaan, ketakadilan dan ketakrahmatan dalam Islam, seperti mana yang berlaku dalam perintah perang dan hukum hudud.

3. Ini juga membezakan antara mukmin yang melakukan kebaikan atas dasar tauhid dan taslim, dengan mereka yang menjadikan kemanusiaan, maslahah dan lain-lain lagi idea yang relatif dan subjektif sebagai dasar dan asas perjuangan mereka.

4. Namun, pada hakikat yang lebih tinggi (haqiqatul haqiqah), sebenarnya Islam itu sentiasa bersifat humanistik, adil dan rahmah, cumanya akal dan deria yang ada itu terbatas untuk memahaminya. Jalan penyelesaiannya adalah dengan menerima revelasi secara mutlak, serta yakin ada maslahah di sebaliknya.

5. Dan perlu kita sedar bahawa wujud maslahah zahirah yang jelas pada deria dan akal, serta maslahah batinah yang samar pada deria dan akal. Dengan mengetahui dua jenis maslahah ini, terhindarlah kita daripada menolak sebahagian revelasi dengan alasan ia tidak humanistik, tidak adil dan tidak rahmah.

TAMMAT