02 October 2015

ILMU KASHAF MENURUT EXISTOLOGI





Ada yang bertanya kepada saya mengenai kedudukan kashaf menurut kerangka Existologi. Jawapannya adalah seperti berikut;

1. Seperti yang tuan lihat, Existologi mempunyai tiga sumber ilmu yang utama, iaitu Revelasi (wahyu), Rasional (akal) dan Empirik (deria). Adapun kashaf, ilham, mimpi dan yang sejenisnya, maka itu semua termasuk dalam kategori Revelasi.

2. Ini kerana wahyu atau revelasi itu telah saya bahagikan kepada dua bahagian iaitu Revelasi Major (Major Revelation) dan Revelasi Minor (Minor Revelation).

3. Revelasi Major merujuk kepada wahyu yang diturunkan kepada para Rasul dan Nabi. Revelasi Minor pula merujuk kepada wahyu yang diturunkan kepada selain Rasul dan Nabi.

4. Revelasi Minor itu dipecahkan lagi, iaitu wahyu untuk manusia dan wahyu untuk selain manusia. Wahyu untuk manusia itu biasanya diturunkan kepada orang-orang yang soleh dan bertaqwa. Dalam kategori inilah letaknya pembukaan kashaf untuk para wali dan hamba-Nya yang terpilih.

5. Manakala wahyu untuk selain manusia itu merangkumi makhluk-makhluk lain selain manusia seperti tumbuhan dan hayawan. Contohnya wahyu untuk lebah agar menjadikan bukit-bukau sebagai tempat sarang mereka.

Itulah jawapan ringkas dari saya.






.