26 March 2020

Apa Itu Metabolisme




1. Metabolisme ialah proses-proses yang berlaku kepada sesuatu struktur, sama ada pembinaan struktur atau penghancuran struktur.

2. Metabolisme terbahagi kepada dua iaitu anabolisme dan katabolisme.

3. Anabolisme merujuk kepada pembinaan struktur, iaitu pencantuman beberapa struktur kecil menjadi satu struktur besar. Nama lainnya ialah 'generation' dan 'takwīn'. Proses yang bersifat sedemikian dinamakan anabolik. Manakala bahan yang terhasil daripada proses tersebut dinamakan anabolit.

4. Katabolisme merujuk kepada penghancuran struktur, iaitu pemisahan satu struktur besar menjadi beberapa struktur kecil. Nama lainnya ialah 'corruption' dan 'tafsīd'. Proses yang bersifat sedemikian dinamakan katabolik. Manakala bahan yang terhasil daripada proses tersebut dinamakan katabolit.

5. Dalam konteks kesihatan, kedua-dua proses ini mestilah seimbang. Sel, tisu dan organ yang sihat mestilah sentiasa dibina. Struktur yang patogenik seperti darah beku, lemak berlebihan dan kuman mestilah sentiasa dihancurkan.

6. Keseimbangan antara anabolisme dan katabolisme akan menghasilkan satu keadaan yang sempurna yang dinamakan homeostasis dan ekuilibrium.

7. Sama-samalah kita menjaga pemakanan dan gaya hidup kita agar keseimbangan metabolisme dapat dicapai, insha-Allah.

TAMMAT