14 May 2015

HABLUR TAWAS (ABA24, Immunotherapy-13) DAN AJARAN SESAT

1. Sebelum ini saya pernah menulis dua artikel mengenai penggunaan hablur tawas sebagai ubat oleh seorang pengasas ajaran sesat iaitu Zamre Ab Wahab yang menggunakan pelbagai gelaran seperti Dr. HA Zamre, Masa Bayu dan Palto HA Zamre. Selain itu, Zamre juga pernah mengaku sebagai Rasulullah.

2. Tawas itu dicampurkan dengan gula batu, tetapi didakwa sebagai garam (sodium chloride) dan gula (sucrose). Produk itu dinamakan sebagai ABA24 Hablur Garam Gula (Immunotherapy-13). Untuk pasaran Indonesia, produk itu mungkin akan dilancarkan dengan nama IK24 atau Indokristal.

3. Ada pihak tertentu yang cuba menafikan artikel saya dengan membawakan bukti-bukti palsu, kononnya saya melakukan fitnah. Sedangkan merekalah yang menipu orang ramai dan diri sendiri.

4. Pihak tersebut menunjukkan laporan makmal dan juga surat daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), yang bertujuan untuk membuktikan bahawa produk itu tidak mengandungi tawas. 

5. Sebenarnya mereka telah melakukan penipuan. Mereka telah menipu KKM dalam borang produk. Ruangan tentang bahan produk telah diisi sebagai gula (sucrose) dan garam (sodium chloride), sedangkan bahannya ialah tawas (alum) dan gula (sucrose).

6. Begitulah juga dengan laporan makmal, itu juga satu penipuan kerana sampel bahan yang dihantar kepada makmal ialah gula (sucrose) dan garam (sodium chloride), bukannya hablur campuran tawas dan gula.

7. Mereka juga cuba membuktikan hablur yang dijual itu bukan tawas dengan membuat 'eksperimen' yang menunjukkan perbezaan kesan hablur itu dan kesan tawas terhadap air kotor, di mana kelihatan tawas lebih kuat membersihkan air kotor berbanding hablur itu.

8. Sebenarnya, kesan pembersihan oleh hablur itu lebih lemah berbanding tawas kerana hablur itu telah dicampur dengan gula, manakala tawas yang tidak dicampur dengan gula lebih kuat kesan pembersihannya, kerana tiada gula tambahan yang mengganggu proses pembersihan.

Artikel terdahulu;

TAMMAT